Jaki napęd jest najoszczędniejszy?

Nowości, ciekawe modyfikacje pojazdów, gadzety czyli wszystko co kręci faceta (i nie tylko :D)

Moderatorzy: przemir, Lukiasz

Posty: 1 Strona 1 z 1

Lukiasz

Awatar użytkownika
Administrator
Posty: 3770
Rejestracja: 2006-07-05, 21:51
Lokalizacja: z Fałtekowa

Post autor: Lukiasz » 2006-11-04, 10:38
Warto zaznaczyć, że test spalania odbył się w warunkach drogowych, a nie laboratoryjnych. Trzeba również podkreślić, że kierowcy testowi delikatnie obchodzili się z pedałem gazu i stosowali się do zasad oszczędnej jazdy, o których więcej przeczytacie na końcu artykułu.

Po lupę "AŚ" (czy też "Auto Bilda", bo artykuł jest opracowaniem z niemieckiej wersji pisma) trafiło 8 aut:

[img]http://e.autokrata.pl/a1639/cd58fd9f0026940d45423b42[/img]

BMW 535d - duża i ciężka limuzyna okazała się bardzo oszczędna. Na przejechanie 100 km potrzebowała zaledwie 6,7 l oleju napędowego! I to pomimo sporej mocy 3-litrowego turbodiesla, jaki ją napędza (272 KM i moment obrotowy 560 Nm) i bardzo dobrych osiągów - sprint do setki zajmuje 6,5 s. Tajemnica oszczędności bawarskiej limuzyny tkwi w zastosowaniu dwóch turbosprężarek - małej i dużej, które pracują odpowiednio przy niskich i wysokich obrotach co pozwala na bardzo równomierny rozkład momentu obrotowego. Cena: 252 tys. zł

[img]http://e.autokrata.pl/a1010/7ec6994a0020d6e145423b52[/img]

Lexus GS 450h - kolejne komfortowe i przestronne auto, którego eksploatacja nie rujnuje kieszeni. Napędzany systemem hybrydowym łączącym silniki benzynowy i elektryczny GS spala średnio 7,4 l. Silniki dysponują łącznie mocą 340 KM i rozpędzają auto od 0 do 100 km/h w 5,9 s. Zalety systemu hybrydowego dla oszczędności paliwa są szczególnie wyraźne w ruchu miejskim - do prędkości 50 km/h auto napędzane jest wyłącznie silnikiem elektrycznym, a energia każdego hamowania wykorzystywana jest do ładowania akumulatorów. Cena: 253 tys. zł

[img]http://e.autokrata.pl/a1026/a460714e0005510445423b5a[/img]

Mazda RX-8 - sportowy "japończyk" to jedno z ostatnich aut z seryjnie montowanym silnikiem Wankla, w którym tłok wykonuje ruch nie posuwisto-zwrotny, lecz obrotowy. Rozwiązanie to, choć posiada szereg zalet, to ma wielką wadę - paliwożerność - "madzia" spaliła w teście 8,9 l benzyny, najwięcej spośród testowanych samochodów. Na usprawiedliwienie pozostają osiągi - pomimo pojemności wynoszącej zaledwie 1,3 l auto rozwija moc 231 KM i przyspiesza do setki w 6,4 s. Cena: 130 tys. zł

[img]http://e.autokrata.pl/a648/855812cf0018550345423b5f[/img]

Opel Astra 1.4 TwinPort - silnik niemieckiego kompakta jest według producenta o 6% oszczędniejszy od tradycyjnych wolnossących jednostek benzynowych dzięki zastosowaniu kolektora dolotowego o zmiennej długości - zależnie od tego, jak mocno wciśniemy gaz, otwierany jest jeden z kanałów dolotowych.

Zasada działania systemu TwinPort

[img]http://e.autokrata.pl/a1968/9580a930001bbef445423b79[/img]

Efekt? Spalanie 5,9 l na 100 km. Nieźle, ale przypomnieć trzeba, że Astra z tym silnikiem dysponuje mocą zaledwie 90 KM i na sprint od 0 do 100 km/h potrzebuje całej wieczności, a konkretnie 13,7 s. Cena: 57 tys. zł.

Volkswagen Golf GT 1.4 TFSI - bardzo ciekawa, nowatorska jednostka napędowa zastosowana w tym modelu Golfa rozwija z małej pojemności moc 170 KM dzięki zastosowaniu podwójnego doładowania - w zależności od wysokości obrotów doładowanie realizowane jest przez kompresor lub turbinę. Auto jest dynamiczne (7,9 s do setki) i przy tym całkiem oszczędne - zadowala się 6,7 l PB 98 na 100 km. Nie ma jednak róży bez kolców - do Golfa GT tankować można wyłącznie droższe paliwo o liczbie oktanowej 98. Cena: 94 tys. zł

[img]http://e.autokrata.pl/a1830/93c61e890009d7be45423ba4[/img]

Opel Combo Tour 1.6 CNG - dostawczak Opla zasilany jest wciąż niezbyt popularnym w naszym kraju sprężonym gazem ziemnym CNG. Auto spala średnio 4,6 kg (ok. 7 litrów) gazu na 100 KM, co przy cenie gazu 1,70 zł za 1 kg daje w rezultacie tanie w eksploatacji, lecz niestety bardzo wolne (14 s do setki) auto dla właściciela małej firmy lub ojca ponadprzeciętnie dużej rodziny. Trzeba jednak pamiętać, że stacje CNG są w Polsce rzadkością. Cena: 68 tys. zł

Chevrolet Spark 0,8 LPG - popularny na naszym rynku następca Deawoo Matiza wyposażony w fabryczną instalację gazową rekompensuje swoje wady (małe wymiary, żenujące osiągi - 18,2 s od 0 do 100 km/h) wyjątkowo niskimi kosztami eksploatacji - spala średnio 6,7 l taniego (około 2,10 zł za litr) gazu LPG. W praktyce pozwala to na przejechania 715 km autem zatankowanym za 100 zł! Cena: 30 tys. zł

[img]http://e.autokrata.pl/a1391/16f32543000a9fc945423bb2[/img]

VW Golf 2 1.6 - pomimo przebiegu ponad 400 tys. km i 20 lat ciągłej eksploatacji 75-konny Golf 2 spala tylko 6,5 l benzyny na każde przejechane 100 km. Dobry wynik wynika głównie z bardzo długiego przełożenia piątego biegu, zwanego w tym aucie biegiem ekonomicznym. Cena: zadbane egzemplarze z końca lat 80. kosztują na polskim rynku wtórnym około 3-4 tys. zł.

Na koniec warto przytoczyć 10 rad dla oszczędnych kierowców:

1. Zmniejsz wage auta - nie woź niepotrzenbych "maneli", bo każde 100 kg masy mniej obniża spalanie o 0,5 l.
2. Zrezygnuj z bagażników dachowych - znacząco zwiększają zużycie paliwa i zwiększając opór aerodynamiczny auta.
3. Dbaj o ciśnienie opon - najlepiej jeździć z oponami "nabitymi" do górnej granicy dopuszczalnych wartości.
4. Nie oszczędzaj na oleju - dobry olej pomaga szczególnie gdy jeździmy na zimnym silniku oszczędzając zarówno paliwo jak i jednostkę napędową.
5. Regularnie zmieniaj świece i filtry, kontroluj zapłon - to kluczowe elementy dla wysokości spalania.
6. Nie nagrzewaj silnika na postoju (z tą radą polemizowałbym - moim zdaniem lepiej dać silnikowi,szczególnie w zimie, chwilę czasu by nabrał prawidłowej temparatury i przygotował się na obciążenia - przyp. TB).
7. Przyspieszaj pełnym gazem - ta rada dotyczy nowoczesnych wolnossących silników benzynowych z wtryskiem. Autorzy tłumaczą, że wynika to z większych oporów przepływu przy braku pełnego otwarcia przepustnicy.
8. Wcześniej zmieniaj bieg na wyższy - tutaj podany jest (abstrakcyjny dla mnie - przyp. TB) przykład jazdy Fordem Focusem 1,8 z prędkością 50 km/h na piątym (sic!) zamiast na 2. biegu. Rozumiem jazdę z taką predkością na trójce, ale piatka to gruba przesada.
9. Przewiduj sytuacje - unikaj ostrych hamowań, jak najwięcej hamuj silnikiem. Ale UWAGA! Nie jeździj na luzie, bo na luzie trzeba żyć, a nie jeździć, jak głosi motoryzacyjne przysłowie.
10. Wyłączaj silnik podczas postoju - autorzy proponują wyłączanie silnika podczas postoju dłuższego niż 15 sekund. Zapomnieli jednak dodać, że stosowanie się do tej rady przy jeździe autem z silnikiem wyposażonym w turbosprężarkę może doprowadzić do szybkiego zużycia tego elementu - pozbawione obiegu oleju (odcinanego przy wyłączeniu silnika) rozgrzane turbo dostaje bardzo mocno po... czterech literach.

Tekst na podstawie artykułu: "Noga z gazu: to się opłaca!", Auto Świat nr 42.

info z:
http://www.autokrata.pl/lod/516/jaki_naped_jest_najoszczedniejszy/
https://www.rpmotorsport.pl sklep tuningowy, katalizatory i tłumiki Magnaflow, car audio alpine i wiele innych
Posty: 1 Strona 1 z 1